Bez neho tak nemôžu bratislavské mestské časti spustiť rezidentské ani hodinové parkovanie na svojom území a regulovať cezpoľných, ako to poznáme nie len u našich západných susedov ale vlastne už aj v každom krajskom meste na Slovensku. Teda s výnimkou Bratislavy. Za posledných 7 rokov je to už druhý neúspešný pokus.
Nikto samozrejme netvrdí, že dokumenty pripravené zo strany vedenia mesta boli dokonalé a nie je im čo vytýkať. Je však potrebné mať na zreteli, že nejde vôbec o jednoduchú tému a už len zladenie pripomienok všetkých 17 mestských častí je riadna fuška. Navyše zavedenie spoplatnenia niečoho, čo bolo desaťročia zadarmo, je automaticky nepopulárne rozhodnutie a je tak vnímané aj verejnosťou. Ale Bratislava a jej mestské časti takéto rozhodnutie urgentne potrebujú. Znamená totiž zavedenie poriadku a pravidiel do verejného priestoru ako aj princípu, že domáci - rezidenti majú mať pri parkovaní prednosť.
Prečo teda prešľapujeme na mieste?
Zásadný problém je v tom, že iniciatíva hlavného mesta robiť poriadok v parkovaní prišla príliš neskoro. Rok pred komunálnymi voľbami už nie je vôľa zavádzať nové pravidlá parkovania. Navyše v atmosfére, keď sa diskusia medzi mestom, mestskými poslancami a mestskými časťami zmenila na politický boj. Je dosť smutné sledovať s akou škodoradosťou torpédujú parkovanie tí poslanci, ktorí sa ešte donedávna oháňali riešením tohto problému. Aktuálna diskusia okolo parkovania sa teda stala skôr povinnou jazdou, než reálnou snahou o riešenie. Vďaka politikárčeniu sa tak premrhali ďalšie štyri roky. A je otázne, ako rýchlo sa týmto štýlom podarí problém riešiť po komunálnych voľbách, v rokoch 2018 až 2022.
Čo nás teda čaká?
Primátor avizoval, že príde s opätovným pokusom v septembri. Rád by som sa mýlil, ale očakávam rovnaký výsledok. Čo bude znamenať, že Petržalka aj naďalej zostane bezplatným záchytným parkoviskom pre celú Bratislavu – z parkujúcich áut je to až 30% nerezidentov. Tu a tam sa síce bude vytvárať pár parkovacích miest, spustenie zmysluplného systému a reálne riešenie problému sa však presunie na plecia nových mestských poslancov. Zostáva iba dúfať, že ďalšie zastupiteľstvo sa k tomuto problému postaví čelom a Petržalčania nebudú na reguláciu parkovania čakať ďalšie roky.